Naša permakultúrna záhradka

Tento článok píšem s obrovskou radosťou, a tak verím, že ju budete čítať „medzi všetkými riadkami“. 🙂

Spísali sme projekt na výzvu Nadácie SLSP týkajúcu sa udržateľnosti, projekt dostal názov „Permakultúrou k udržateľnosti“. Neuveriteľné sa stalo skutočnosťou a ocitli sme sa medzi vybranými subjektami, k dispozícii sme dostali 5000€.

Potom sme si – tak trošičku s obavami – uvedomili, že o tej permakultúre až tak veľa nevieme, aby sme o nej mohli učiť našich žiakov, a tak sme mali na výber: buď si to všetko doštudujeme samostatne alebo prizveme odborníkov. Skúsili sme ďalší projekt, tentokrát Nadácie ZSE, tento projekt dostal názov „Učme sa o permakultúre“. A vyšiel aj ten. S 800€ na účte určenými na všetky náklady spojené s dvojdňovým pobytom lektoriek Sylvie a Hedvigy zo Školy permakultúry sme sa pustili do toho. Juuuuj, ale že ako pustili…!

V priemere 7m široký a niekoľkodesiatok metrov dlhý pozemok sme začali v utorok dávať do poriadku. Nuž ale takto:

  • počas Týždňa o životnom prostredí chodievali žiaci čistiť tento pozemok od kameňov, skla, koreňov, konárov a pod.
  • tiež sme vopred začali ohraničovať kompostovisko
  • podľa inštrukcií a dohôd s dámami zo Školy permakultúry a v spolupráci s rodičmi, zamestnancami, susedmi, ale i manželmi zamestnankýň (ten môj by mohol začať písať knihu 🙂 ) sme pripravili staré tehly, piesok, pletivo, bambusovú rohož, kvetináče, sadenice malín, černíc, ostružín, zemolezov, konský hnoj, fixky na drevo, šrúbky, apod.

V utorok doobeda prišli tri triedy, workshopy boli viac-menej teoretické, keďže terén zatiaľ nebol na detskú prácu pripravený. 🙂

Tá najväčšia paráda vypukla v utorok poobede. Prišli maminky, prišli ocinovia, prišli zamestnanci (a zas aj môj manžel). Dámy spravili bylinkové kruhy, kým páni s prívesným vozíkom sťahovali vyvýšené záhony z priestoru pri škole do našej novej záhrady. Dámy pripevnili bambusovú rohož na škaredý plechový plot. Páni kopali jamy – pod vyvýšené záhony, na černice a ostružiny (34 jám), neskôr i dámy vykopali jamy na zvyšných 12 zemolezov. Dvaja najskalnejší postavili pletivový tunel, ktorý poslúži ako opora fazuľke, či špenátu. Pán školník so Sylviou pripravili jahodovisko, neskôr Sylvia s Hedvigou nachystali aj ohnisko. A tiež sme vytvorili sedenie pre celú triedu na tehlách – až sa sem niekto vyberie počas prvouky, či prírodovedy. Záver tohto dňa bol veľmi milý – Dorotka z 2.A, skoro „suseda“ k tejto záhrade, vytvorila strašiaka a doniesla ho do našej záhrady. Perfektne sa tam hodí!

V utorok prebehol aj workshop pre dospelákov, Hedviga nám vysvetlila princípy správneho vyvýšeného záhona a dala pár tipov:

  • pod záhonom má byť jama cca na hĺbku lopaty, do nej treba dať konáre – niečo, čo vytvorí vzduchové bubliny
  • ak chceme zo záhona mať bioparenisko, na konáre dáme konský hnoj a celé to polejeme, na záver to nezabudneme prekryť fóliou, sklom, plexisklom, a pod.
  • do záhona sme dávali najskôr obyčajnú hnedozem, cca 8-10cm výšky sme vyplnili kvalitnou zeminou premiešanou s kompostom
  • výborný tip je závlaha z neglazúrovaných kvetináčov vložených do zeme: voda cez ne prejde do okolitej pôdy, korene v jej blízkosti si ju „potiahnu“; kvetináče by mali byť prikryté podmiskami – tie môžu vytvoriť napájadlá pre hmyz a vtáky a zároveň nedovolia vode v kvetináčoch rýchlo sa vyparovať.

V stredu doobeda prichádzali ďalšie triedy, tie už ale pracovali – sadili jahody, černice a iné ovocné kríky, do kvetináčov nasiali aksamietnice a nechtíky. Vysadili bylinky do bylinkových kruhov – na najvyššie miesto tie, ktoré potrebujú najmenej vlahy, do spodného kruhu zas tie, čo tej vlahy potrebujú viac. V tesnej blízkosti byliniek je sud na vodu a od neho – smerom k bylinkám – kamenistá cestička, prípadný potôčik na vodu, ktorá zo suda vytečie napríklad pri umývaní rúk. Aj toto v tento deň deti s ďalšími rodičmi, ktorí ochotne prišli pomôcť, vytvorili. Pripravenú sme mali štiepku (zrezané konáre zo stromov sme naštiepkovali), výborne poslúžila ako mulč. Deti osadili neglazúrované kvetináče (závlahy), doniesli lavičky k ohnisku, dovliekli konáre z neďalekej ulice, keďže nám chýbali ako podklad do ďalších vyvýšených záhonov. Zasadili sme jabloň, ktorú sme dostali z Dobrého ježka (od ktorého pravidelne dostávame ovocie v programe Školské ovocie).

Viete, koľko veľa sa tu toho spravilo? Neskutočne veľa.

Viete, koľko rúk priložilo ruku k dielu? Ťažko to porátať. 🙂

Viete, že sa to ozaj bude dať využívať? BUDE!

A čo bolo najčarovnejšie? V utorok, v stredu, dokonca aj vo štvrtok sme tu poobede stretali deti, ktoré prichádzali so svojimi rodičmi – ukázať im to, pochváliť sa. Obrovská radosť! 🙂

Ešte sme neskončili. Čaká nás niekoľko hmyzích domčekov (dva z nich budú hotové šup-šup, jeden – trošku veľkolepejší – v dohľadnej dobe). Chceme vysadiť kadečo do našich záhonov (mrkva sa môže do Jána, fazuľku dáme šup-šup čo najskôr, špenát z plantičiek do konca mája, a pod.). Chceme vymyslieť niečo dostatočne funkčné, pomerne jednoducho realizovateľné, nie príliš drahé ako „striešku“ nad tehlovým sedením, aby sme sa tam neuvarili, až bude ozaj horúco. Vpredu pribudne plot – záhradu uzavrieme, aby nám náhodou nejakí „dobráci“ nezničili to, čo si tam budujeme. Dokončíme kompostovisko. Chceme pridať latrínku, nech je to ozaj funkčný priestor. Potrebujeme vymyslieť oporu černiciam a ďalším krom.

A pôjdeme tam opekať! Alebo sa len tak poobede hrať, možno práve v tieni javora, ktorý tam rastie. A pozorovať všetko, čo sme tam nasadili a tešiť sa tomu, ako to rastie.

Táto záhrada chce byť miestom pre kohokoľvek z nás. Bude uzatvorená, ale nie neprístupná (stačí si vypýtať kľúče). Ozaj dúfam, že sa do nej niekto vyberie aj počas leta, že úroda v nej, či možnosť príjemne stráviť čas opekaním, či záhradníčením, priláka nielen našich žiakov, ale aj našich rodičov. <3

Príďte, ste vítaní! 🙂

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *