Projekt Permakultúrou k udržateľnosti, na ktorý sme získali finančné prostriedky zo Zamestnaneckého grantu Nadácie SLSP dospel do fázy písania záverečnej správy. A aj preto sme Vás oslovili s prosbou o spätnú väzbu na toto naše dielo.
Odpovedali nám 19 respondenti, nie všetci na všetky otázky (nakoľko to bolo úplne dobrovoľné). Z odpovedí teda vyberáme tie najrelevantnejšie:
1. Je pre vás niečo z nášho permaraja inšpiráciou do Vašej vlastnej záhrady? Ak áno, čo konkrétne?
- Bylinková špirála, vistéria ako tienenie.
- Prvý krát som sa stretla s črepníkmi na zavlažovanie. A potom podstieľka pod černice a čučoriedky z kartónu.
- Sedenie z tehál, jahodový záhon.
- Hmyzí hotel, bylinková záhradka.
- Fazuľkový oblúk je super.
- Kadibúdka. 🙂
- Samozrejme😊, všetky prvky permaraja sú veľmi inšpiratívne. Pre našu domácnosť je top hmyzí hotel, senzorický chodník, lúčny biotop.
- Pergola a chodník pre stimuláciu chodidiel.
- V spoločnej práci s deťmi a ukážkou toho, že kde je vôľa tak tam sa dejú veľké veci.
- Hmyzí hotel, bylinková špirála, tabuľa.
- … a mnohé iné 🙂
2. Čo podľa Vás najviac ocenilo Vaše dieťa (ak je žiakom našej školy) v našom PERMARAJI?
- Ohnisko, hmyzí hotel, maliny a jahôdky na dosah ruky.
- Hmyzí domček a všetko, čo si sami vypestovali.
- Možnosť učiť sa vonku. Jesť plody.
- Možnosti, skúsiť si niečo sám – prírodu, kúsok raja, ale aj to, že veľa sa dá samostatne stvoriť z ničoho, bez zbytočného materializmu.
- Možnosť opekania, využitia kadibudky😁.
- Možnosť reálne pracovať na konkrétnych veciach v záhradke, posilňuje sa pocit užitočnosti pre seba a ostatných zo školy.
- Syn je nadšený z každej návštevy permaraja, páči sa mu možnosť byť a hrať sa v záhrade, hľadať zvieratká… kresliť si popritom.
- Spoločný čas pri práci so spolužiakmi.
- Domček pre hmyz, možnosť stretávať sa tam s kamarátmi.
- Hmyzí hotel, lavičky pod pergolou a tabuľu a možnosť tráviť čas vonku v krásnom prostredí.
- Určite je práca v záhradke spestrením vyučovania/ oddychového času v ŠKD.
- Áno (spomenuté niekoľkokrát).
- Určite áno aby si deti nemysleli, že ovocie a zelenina „rastie“ v obchode.
- Určite áno, vedieme ich k tomu aj doma.
- Samozrejme áno, je to súčasť života – pestovanie vlastnej zeleniny, ovocia a staranie sa o záhradu. Následne veľký pocit radosti z dopestovaných kúskov.
- Považujem to za veľmi dôležité. Prirodzene si buduje vzťah k prírode, k jej budovaniu, skrášľovaniu, zachovávaniu, rešpektu, bádaniu, záhradkárčeniu (tu je však ten bonus udržateľnosti) …
- Jednoznačne a veľmi za to ďakujem Cirkevnej škole sv Martina, že na to vďaka grantu vytvorili podmienky.
- Práca na záhrade deti naučí nielen pozorovať vývoj rastlín a vplyv starostlivosti na ich rast, ale predovšetkým realitu času.
- Áno, je to super praktický život, psychohygiena …
- Jesenné triedne opekačky by boli fajn.
- Pokračujte v tom čo robíte a učte deti pozitívnemu vzťahu k prírode.
- Celý proces realizácie a „zapálenie“ pre dosiahnutie cieľa je veľmi inšpiratívne. Keď chceme, spoločnými silami dokážeme kus zaburineného pozemku zmeniť na skutočný „raj“. Úžasné.
- Stretnutia nielen deti no i rodičov.
- Domčeky na prezimovanie pre iné zvieratká (kôpky lístia pre ježkov), kŕmitká pre vtáčiky, zberná nádoba na dažďovú vodu, ktorá sa dá následne využiť na polievanie.
- Pokračujte, tie napady sú krásne… Nebaví to len naše deti, ale aj nás dospelých… Bola to zarastená plocha, plná odpadu… MY (dovolím si tvrdiť, že my spoločne) sme z toho spravili kúsoček detského raja.
- Je to krásne miesto pre žiakov aj všetkých, ktorí majú možnosť využívať permaraj a trocha si aj máknuť 😉.
- Je to úžasné miesto pre deti – vzdelávacie, oddychové ale aj pracovné. a čo je najviac – je to miesto každého jedneho žiaka.
- Asi skleník, vyhrievaný v zime, aby tam deti smeli chodiť celoročne.
- Napadlo ma, pri našich jesenných tvorivých aktivitách, vysiať zo dve políčka kvetov (bude i pastva pre opeľovače😉) vhodných na sušenie a tie využívať pri vyrábaní/skrášľovaní… Extérierovú sušičku bylín?🤔
- Asi iba želanie, že by sme viac mali rešpektovať prírodu, prepájať svety s tým, že sme hosťom v nej, tak to učím aj svoje deti.
- Dať pozor na všadeprítomné sklo.
Ďakujeme Vám za spätnú väzbu, veľmi si ju vážime a ďakujeme aj za nápady, čo a ako ďalej. Určite niektoré z nich zrealizujeme! 🙂