Cipár a Rázusová-Martáková. A čo s nimi?

Naša škola sa zapojila do 20. ročníka medzinárodného podujatia Noc s Andersenom, ktoré podporuje čítanie na školách, v knižniciach a v školských kluboch, pričom nie je nevyhnutné, aby podujatie prebiehalo vo večerných hodinách.

Dievčatá v ŠKD venovali stredajšie popoludnie najznámejším rozprávkam dánskeho zberateľa  a pripravili deťom aktivity na stanovištiach. Ponuka tohtoročných tém „na Andersena“ bola však naozaj veľmi pestrá, napokon sme počas projektového vyučovania zacielili na dve významné osobnosti slovenskej literatúry a kultúry vôbec – spisovateľku Máriu Rázusovú-Martákovú a ilustrátora Miroslava Cipára.

Práce sme sa chopili dve a spolu s p. učiteľkou Magdalénkou sme spracovali aktivity, ktoré by zaujali, tvorivo naladili, obohatili, doplnili jestvujúce poznatky, chvíľami kreatívne „potrápili“, inšpirovali, no najmä zabavili všetkých žiakov našej školy.

Tvorba Márie Rázusovej-Martákovej bola výrazne spätá s detským svetom a čitateľom. Aj sama autorka sa vyjadrila, že knihy odjakživa patrili k jej živým priateľom a dokázala z nich vyčítať aj to, čo do nich autori nevpísali. Naši najmenší sa pasovali s básňami zo zbierky Od jari do zimy. Uznajte sami, predniesť báseň štýlom „si výpravca na vlakovej stanici“, alebo „si tajný agent“, či „ako žaba“, vyžaduje nielen úplne zo seba striasť trému, ale aj vcítiť sa do úlohy netradičného rečníka.

Žiakov prekvapila aj informácia, že sama autorka redakčne prispievala do časopisu Slniečko, do toho istého časopisu Slniečko, ktoré máme v školskej triede. 😊 Ako to? Čo to? „WAU, TAK TO JE PEKNE STARÉ.“  Staré, ale rokmi preverené.

Miroslav Cipár patril nielen k ilustrátorom, výtvarníkom, sochárom, maliarom, kaligrafom, ale predovšetkým k umelcom s výrazným rukopisom. Jeho ornamentika, baroková ozdobnosť, farebnosť, ale aj vizuálne jednoduchšie (zato technicky náročné) perokresby a linoryty dodali mnohým textom dušu. Naše deti si vyskúšali ilustrovať komiks s dôrazom na „cipárovský“ rukopis, obliekli texty do novej kresby a piataci dokonca báseň vymýšľali – kaligram (táto forma básne zaujme svojím prevedením, pretože už samotný text je súčasne ilustráciou).

Máme radosť, keď môžeme deťom sprostredkovať témy tak, aby sa učili popri všetkom, čo zažijú a najmä vyskúšajú. Tak nejak veríme, že tieto skúsenosti nemajú dobu exspirácie a ak vôbec, tak véééééľmi dlhú. 😊

(Text pripravila p. učiteľka Janka Novysedláková.)

 

 

 

 

Pridaj komentár

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *