Ako druhý krok, ktorý sme absolvovali na našej spoločnej ceste za dobrodružstvom a výzvou byť lepší, šetrnejší a ohľaduplnejší v rámci programu Zelená škola, bol audit. My sme si zo všetkých oblastí vybrali tému Nakupovanie, no tá je tak široká, že sme sa hrali na detektívov aj v oblasti hospodárenia s vodou, potravinami, tvorbou a narábaním s odpadom a pozreli sme sa i na to, čo všetko sa u nás deje v oblasti zelene a ochrany prírody. A prišli sme na toto:
Nakupovanie
Silné stránky:
-
škola ponúka možnosť spoločne zakúpiť školské potreby na začiatku školského roka
-
používame obojstrannú tlač
-
používame šmiráky
-
dopisuje sa do nevypísaných zošitov
-
na tabuľu sa používajú fixky s vymeniteľnou náplňou
-
v škole sa prezúvame vo vestibule, topánky si žiaci nosia vo vreckách do svojich skriniek na poschodí
-
používame prateľné návleky pri vstupe z vestibulu na poschodie
-
pri vchodových dverách sú umiestnené rohožky na očistenie topánok
-
vítané sú nábytky, hračky.. z druhej ruky
-
organizujeme swap hračiek, kníh a oblečenia
Slabé stránky
-
nakupujú sa čistiace prostriedky v malých nádobách
-
čistiace prostriedky neobsahujú označenie, ktoré prezentuje, že obsah i obal výrobku sú šetrné k životnému prostrediu
-
nakupujú sa papierové obrúsky, ktoré predstavujú významnú finančnú položku i objemovú položku v odpade
Voda
Silné stránky:
-
sme vyzývaní k šetreniu vody
-
na wc pri umývadlách je umiestnená informácia o šetrení vody
-
dažďovú vodu zachytávame do zberných nádob
-
vodou šetríme v kuchynke pre zamestnancov (ráno sa varí voda do kanvice držiacej teplú vodu, z ktorej si každý môže spraviť čaj, zaliať kávu. Nespotrebovaná voda sa vylieva do krhly, s ktorou sa polievajú kvety v škole)
slabé stránky:
-
chýbajú informácie o šetrení vody pri umývadlách v triedach a na niektorých wc
Zeleň o ochrana prírody
Silné stránky:
-
máme permakultúrnu záhradu s prvkami (bylinková špirála, hmyzí hotel, vyvýšené záhony, kompostovisko, jedlé kríky..) permakultúrnej záhrady (možnosť učenia sa vonku, výsadby žiakmi)
-
záhrada s platanmi (možnosť učiť sa vonku)
-
chováme dáždovky v dvoch vermikopostéroch
Slabé stránky:
-
pred školou obmedzený priestor pre opeľovače – vysypané štrkom
-
v platanovej záhrade chýbajú bylinkové, kvetové záhony, jedlé kríky
Odpady
Silné stránky:
-
separujeme papier, plast v triedach, bioodpad na chodbách školy
-
zbierame použité kefky, jedlé oleje a baterky
Slabé stránky:
-
nesprávne triedime odpad, čím sa zbytočne tvorí komunálny odpad
-
chýba kompostér a zberná nádoba na sklo pri škole
Potraviny
Silné stránky:
-
pri akciách školy sa pečú (učiteľmi, rodičmi) koláče, slané jedlá
-
používame opätovne použiteľný riad
-
voda na pitie sa ponúka z vodovodu v džbánoch
-
deti si nosia vlastné fľaše a tie si podľa potreby dopĺňajú s vodou z vodovodu
-
darčeky od Mikuláša boli balené v organzových (opätovne použiteľných) vreckách
Slabé stránky:
-
neprihliada sa na prítomnosť palmového oleja v cukrovinkách
-
neprihliada sa na kúpu výrobkov s označením (bio, fairtrade..)